diumenge, 25 de maig del 2008

xai al forn a les 12 cabeces d'all

El braó, la part final de la cuixa, és la meva part preferida del xai, és tot muscle i fet al forn queda una carn melosa i tendra; és l'equivalent al jarret de la vedella i realment dóna molt de joc a la cuina.
Tenia braons congelats des de feia dies i vaig decidir fer-los diumenge amb una recepta clàssica de la Fonda Europa de Granollers, el xai a les 12 cabeces d'all, que porta aquest nom simplement perquè es veu que allà en fan cuites de 12 racions i hi posen una cabeça per cada una. Jo n'hi vaig posar menys, lògicament.
No és un plat complicat, només laboriós; cal netejar bé els braons, traient tan com sigui possible el tel que els cobreix, i posar-los a rostir en una cassola que pugui anar al forn, daurant-los per totes bandes. Quan estiguin daurats, s'hi posen els alls (jo hi vaig posar tres cabeces per quatre peces de xai) i un bon got de vi blanc, i cap al forn, que tindrem escalfat a 150ºC.
Ho deixem al forn fins que el vi s'hagi reduït força, i aleshores hi posem brou d'au, més o menys mig litre, i de nou al forn. L'hi tindrem el temps que calgui perquè quedi tendre, almenys una hora i mitja, o dues.
Quan el xai estigui ben tendre, traurem la cassola del forn i la tornarem a posar al foc per reduir la salsa, mentre anem regant amb el suc les peces de xai.
Quan la salsa estigui al punt desitjat, traiem els braons i colem el suc i ja podem servir. Podem portar a taula cada ingredient per separat, o bé emplatar posant al fons del plat un puré de patata i el braó dret a sobre, regat amb el suc.
El puré us explicaré demà com el vaig fer, perquè forma part d'aquesta recepta.
Diumenge el vam acompanyar amb un rioja, un Sierra Cantabria cuvée especial del 2000, que lligava a la perfecció amb el xaiet.
Bon profit.

14 comentaris:

  1. De tot d'una que n'he llegit el títol m'he esglaiat una mica, per allò de les cabeces d'all. Una vegada llegida, trobe que ha de ser boníssim. Eixe color dauradet que té fa una bona cara!!! Enhorabona pel teu bloc, té tot de receptes bones de fer per a gent amb poca traça, com jo. De tota manera, potser allò de les quantitats no siga una mala idea el tot. Ara, la meua àvia i la meua mare també cuinaven sense quantitats precises i els eixia cada cosa més bona...

    ResponElimina
  2. gràcies per la visita, francesc, i pel comentari. efectivament, la teva àvia i la teva cuinaven sense pesar ingredients, cuinaven com havien après a casa, amb saber i amb intuïció, que és el que d'alguna manera intento transmetre: ganes de provar coses, i de fer-ho segons el gust, els coneixements i l a tradició de cadascú.
    prova-ho, que això de la poca traça només és una excusa, que ningú neix ensenyat.
    fins aviat!

    ResponElimina
  3. Hola Manel!
    Aquest plat és un dels meus preferits quan vaig a dinar a la Fonda Europa o al Senyor Perellada, els dos d'en ramon Perellada. Mai n'havia trobat la recepta, aíxí que moltes gràcies per socialitzar-la!
    El posso a la llista de rostits pendents. mmmmmmmmmmmmmm

    Salut!

    Massitet

    ResponElimina
  4. Ooooh! gràcies per aquesta espectacular recepta! Un petó

    ResponElimina
  5. gràcies a vosaltrs per venir; la veritat és que la fonda europa de granollers s'hi menja molt bé i aquesta és una recepta fixa en el seu menú, amb poques variacions, i les coses que perduren d'aquesta manera...
    fins aviat!

    ResponElimina
  6. Per cert, felicitats pel criteri enològic.
    Em sembla un vi espectacular, el cuvée especial i amb una relació qualitat-preu excel·lent!

    Massitet

    ResponElimina
  7. hi estic d'acord, massitet, els vins d'aquesta bodega en general m'agraden molt, fins i tot els criances, que són més barats.

    ResponElimina
  8. Ara em volia posar a coure uns braons que tinc, passo pel Google i tatxin!, m'ha sortit aquesta recepta teva, just després de deixar-te un altre comentari! Casualitats de la vida :-)

    ResponElimina
  9. Quina pinta!!
    No em podries pas dir com fas el brou d'all?
    Gràcoes!

    ResponElimina
  10. Quina pinta!!
    No em podries pas dir com fas el brou d'all?
    Gràcoes!

    ResponElimina
  11. Quina pinta!!
    No em podries pas dir com fas el brou d'all?
    Gràcoes!

    ResponElimina
  12. Quina pinta!!
    No em podries pas dir com fas el brou d'all?
    Gràcoes!

    ResponElimina
    Respostes
    1. hola, núria! moltes gràcies pel comentari.
      em fa l'efecte que t'has confós, perquè a la recepta parla de brou d'au, no d'all; un brou d'au normal, fet amb verdures i carcasses de pollastres, per exemple, o amb gallina, que és molt gustosa.
      gràcies i que vagi molt bé si et decideixes a fer el plat!

      Elimina
  13. A mi també m'encanten els braons!... aixi que crec que intentaré de fer aquesta recepta que es veu força asequible! Moltes gràcies, m'encanten les teves receptes :)

    Atentament,

    Albert

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte