dilluns, 31 de març del 2014

'tortilla' de truita trufada


Sembla un joc de paraules, però no ho és. O sí, però no només: descriu perfectament el que us vull explicar, i que és fruit d'un parell d'experiments a la cuina.
Quina és la millor hora del dia per fer aquests experiments? Abans de dinar o de sopar? A mig matí? A mitja tarda? De nit? De matinada? Segurament, és igual, dependrà de la persona i del moment. Això sí, millor que estem sols, perquè si ens hi posem quan a casa esperen a taula, l'únic que en traurem serà nervis i mals humors.
Aclarit això, us explico les proves que vaig fer un dia a mig matí, quan era sol a casa i ningú necessitava la cuina ni m'esperava per menjar, i que em van servir per arribar a aquesta tortilla de truita trufada, una recepta senzilla però de sabor i èxit segur.
Les tortillas, ja ho sabeu, són aquella mena de pans sense llevat, rodons i aplanats, que a Mèxic serveixen de base per als tacos, quesadillas, enchiladas i altres preparacions. Allà solen ser de blat de moro, però aquí les que més es troben són les de blat, potser perquè són més adaptades a la nostra cultura.
A casa ens agrada molt posar-hi coses a sobre i enrotllar-les, perquè a més et treuen sovint d'una emergència: només cal treure-les de la bossa, escalfar-les sobre una paella o una planxa calentes sense cap greix i farcir-les.
Doncs bé, l'altre dia no sabia què fer-me per esmorzar i vaig començar a fer tortillas amb diverses coses. He de dir que em va agradar molt una que vaig farcir amb una salsitxa alemanya blanca partida per la meitat i untada amb una salsa de mostassa dolça que va ve amb les salsitxes. També queda molt bona amb una llesca de formatge fumat, lleugerament fos per l'escalfor de la massa. I, sobretot, una que vaig untar simplement amb mantega de tòfona.
La mantega de tòfona, ja us en vaig parlar, és un gran invent, ideal per fer un risotto o per aromatitzar un rostit quan no tenim tòfona, i a més és molt més barata. Ens la podem fer nosaltres simplement barrejant tòfona ben picada amb mantega una mica desfeta, o la podem comprar ja preparada, que ens sortirà molt bé de preu i el resultat és bo.
Doncs bé, vaig untar una tortita amb una mantega de tòfona, no cal gaire quantitat perquè és molt aromàtica i de seguida dóna gust i perfuma, i el resultat em va semblar deliciós.
Per això, l'endemà vaig rumiar què més hi podia posar, de què podia farcir la tortilla, i vaig recordar com m'agraden els ous trufats, és a dir, els ous amb tòfona, ja sigui rallada per sobre o simplement aromatitzats deixant-los un parell de dies en un pot tancat amb una bona tòfona perquè els transmeti la seva aroma.
Doncs vinga, farcim la tortilla tofonada de truita. Només cal escalfar la massa en una paella sense greix, reservar-la i, a la mateixa paella, amb una mica d'oli, quallar una truita d'un ou, sense cargolar-la, de manera que ens quedarà de la mateixa mida que la base.
Untem la tortilla amb una mica de mantega de tòfona, hi posem la truita calenta a sobre i cargolem. Escalfem una mica a la mateixa paella sense greix, si se'ns ha refredat, i ja podem servir. 
Un mos ben senzill, un entrepà de truita ben diferent per esmorzar, i que també podem presentar com entrant tallat a rodanxes més petites, o com se'ns acudeixi.

P.D.: Altres usos de la tortilla: si la tallem en forma de triangles i els fregim en oli, tindrem uns nachos ideals per menjar hummus, per exemple.

12 comentaris:

  1. En un plis ens has donat moltes idees, la veritat que aquestes tortillas són un gran aliat a la cuina.
    Muas

    ResponElimina
    Respostes
    1. tens raó, gemma, moltes vegades t'ajuden a improvisar i a sortir d'un 'apuro' hehehe

      Elimina
  2. Buena ideas Manel, he probado la mantequilla de trufa cuando te la vi por primera vez en tu rissoto y es una pasada de buena y aromatica.
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. gràcies miquel! celebro que t'hagi agradat, segur que en trauràs molt profit!

      Elimina
  3. "Burrito" català? Así es como llamamos en casa a las cosas envueltas con esas "tortillas". Las que más éxito han tenido estaban rellenas de samfaina, pollo a la brasa, huevo frito y queso pero a mí me encantan rellenas de ensaladilla rusa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. bona aquesta, xesco! m'encanta, m'apunto això del 'burrito' català, a veure si aconseguim que faci fortuna

      Elimina
  4. Quina recepta més temptadora, a través d'aquesta foto preciosa!

    ResponElimina
  5. m'agrada el que apunten per aquí... burrito català! té una pinta boníssima!! encara que no acostumo a fer servir la tòfona, no perquè no m'agradi, sinó pel preu...

    ResponElimina
    Respostes
    1. teresa, la tòfona és cara (bé, no tant si en compres una de petita), però la mantega la pots comprar preparada, i no ho és gens, de cara. a l'aldi, p.e., en tenen una de ben bona i molt barata.

      Elimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte