dissabte, 12 de novembre del 2011

barquetes de crema de coliflor: amb escalivada i ou escalfat i amb rossinyols


Si hi ha una cosa que m'encanta de la cuina és la infinitat de combinacions possibles i que, si vols, cada dia pots fer una cosa nova que no hagi fet mai ningú variant el format, alguns ingredients, el tipus de cocció, etc. I sense haver de buscar gaire, només utilitzant el que tinguis a la nevera (si la tens una mica assortida, és clar).
Aquesta setmana vaig comprar una coliflor, i divendres la vaig bullir i en vaig deixar la meitat per fer amb beixamel i gratinada, i l'altra meitat la vaig triturar amb una mica de l'aigua de cocció i un raig de nata. Pensava menjar-me-la simplement com una crema, potser guarnida amb bacallà cru, amb un tall de botifarra negra, amb cansalada del coll cuita al buit i després marcada... en fi, que tenia moltes coses al cap per fer amb una crema tan bona i que dóna molt de joc amb el seu color blanc, per no parlar del bròquil verd que he fet altres vegades també en crema.
El mateix dia, a la tarda, vaig coure al forn un parell de pebrots i una albergínia (no goso dir-ne escalivar perquè té raó el mestre Xesco quan renya qui fa servir inapropiadament aquesta paraula que hauríem de reservar per quan fem les hortalisses al caliu de les brases), i per sopar em vaig fer unes torrades amb escalivada i anxoves. Amb la resta també tenia planejat fer alguna mena de crema, perquè la de pebrot escalivat és molt i molt bona (per al meu gust, és clar).
Només calia que avui obrís la nevera i trobés les dues cremes, veiés uns ous de guatlla i pensés en la possibilitat de fer un gotet (que al final ha estat una barqueta) amb els tres ingredients.
Mentre escrivia aquestes ratlles, una bona estona abans de posar-me a fer el dinar, he recordat que dies enrere el Manel de Conserves Coll em va regalar un paquet de rossinyols congelats, que surten molt bons i n'hi ha de mida petita ideal per encabir dins d'un gotet, per exemple.
Vet-ho aquí! Ja tenia un parell de gots per al dinar, i segur que encara en sortiria un tercer mentre traginava per la cuina. Si sortien bons com m'imaginava combinant mentalment els sabors, ja tindria entrants per als convidats de demà.
Per fer la crema de coliflor, com ja he dit, només cal bullir-la en aigua amb sal i triturar-la amb una mica del suc de la cocció i nata líquida. Si volem fer un puré, la triturarem sense líquid de cocció.
Els pebrots vermells es couen al forn amb un bon raig d'oli, fins que estan ben tous, es deixen refredar tapats perquè es pelin millor i es trituren amb oli, sal i el líquid que hauran deixat anar durant la cocció, i que concentra bona part del seu sabor.
Els rossinyols es descongelen (o es netegen si són frescos) i se salten en una paella amb oli que haurem perfumat fregint-hi a baixa temperatura un gra d'all aixafat, i s'empolsen amb julivert picat al final de la cocció.
Finalment, els ous de guatlla escaldats els prepararem amb l'ajuda d'una tasseta i paper film. Tallaem quadrats de film de 20x20 cms., els posem sobre la tasseta, empenem endins amb els dits i els untem amb una mica d'oli, hi posem cada vegada un ou i sal, acostem els extrems i fem un paquetet que podem lligar amb un fil. Els posem a coure en un cassó amb aigua bullent un minut o un minut i mig màxim, els traiem i tallem el film.
El muntatge no cal que l'expliqui gaire: escalfem les cremes, les posem a les barquetes o a les culleretes com es veu a les fotografies i acabem amb l'ou, una, i amb els bolets, l'altra, i amb una mica d'oli d'all i julivert per sobre els bolets.

15 comentaris:

  1. Genials aquestes barquetes Manel! a més de sanes! Doncs saps que no he fet mai crema de coliflor, ni de pebrot escalivat? la primera sí que l'he tastat i la trobo ben bona. M'apunto les combinacions, i sinó segur que alguna altra cosa se m'acudirà, ja que tal com dius segons el que hi ha a la nevera es poden fer moltes variacions! una abraçada.

    ResponElimina
  2. M'agraden molt, aquestes barquetes. Si no cal ni mastegar! Aconsegueixes moltes coloraines. L'única pega és que ens aquests plats no pots sucar-hi pa... ;-) Petons

    ResponElimina
  3. Marina, però en canvi si està prou fluida els pots veure a ganyet!! Que també fa molta festa si l'ambient és prou informal!! :DDDD

    ResponElimina
  4. Guau! Espectaculars!! Tinc uns rossinyols a la nevera i no tenia clar que fer-ne... a veure què improviso aquesta nit!
    Petons
    Sandra

    ResponElimina
  5. Una bona col·lecció de suggeriments!. I per trencar els ous de guatlla has recordat el truc del David Lienas de fer servir un tallapuros?

    ResponElimina
  6. Ohhh tinc mitja colilor a la nevera, m'has solucionat el sopar! jaja Però no tinc ous de guatlla... alguna cosa trobaré, imaginació al poder! :D

    Un petoneeet!

    ResponElimina
  7. Quina pinta! ara mateix en menjaria una! Quins colors i quines combinacions més bones!
    Una abraçada!

    ResponElimina
  8. Com sempre una presentació impecable. I tens raó dóna gust veure la infinitat de combinacions que es poden fer.
    No coneixia aquestes conserves.
    Avui he comprat rossinyols de pi, i no m'hi he fixat quan me'ls posaven i estaven de pena. Crec que em decantaré per les conserves.

    ResponElimina
  9. un canvi de "lookk" que entra i el contingut de les barquetes.......també!!!!
    Com molt bé dius, són infinites les combinacions que es poden fer a la cuina , només cal posar-hi ganes, imaginació i entusiasme.
    salut i bona pluja

    ResponElimina
  10. Molt bona idea, és questió de triar la combinació perfecte. Petons!

    Ana de: 5 sentidos en la cocina

    ResponElimina
  11. Caram, si per bons suggeriments de diferents combinacions a la cuina sempre estàs a punt!!

    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
  12. Me ha encantado la presentación y la mezcla que has hecho. Una verdadera delicia. Besos

    ResponElimina
  13. estan muy bien estas barquetes y bien combinadas asi quedan perfectas a la vista y al paladar.

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte