dilluns, 1 de març del 2010

romesco del camp de tarragona

Aquest és un article de compromís. Compromís en un sentit ample del terme, compromís segons tres de les definicions del nostre diccionari: "Obligació contreta per una promesa, una paraula donada, etc. / Situació crítica. / Que pot comprometre o ésser compromès si no és tractat o resolt com cal".
Tinc el compromís de preparar el romesco i d'explicar-ho, un compromís adquirit en el penúltim post; fer-lo em posa en un compromís, en una situació crítica, perquè sembla mentida però hi ha coses bàsiques com escalivar uns alls o un tomàquet que no tinc costum de fer i em fa por que no quedi perfecte; i alhora sé que el resultat em pot comprometre si no és l'esperat, amb autèntiques expertes que miraran amb lupa el resultat.
Com explicava en l'esmentat article, conec tres dones a Reus i cadascuna d'elles m'ha fet un regal relacionat amb el romesco: la Mai em va portar un morter preciós, la Marta em va regalar un oli deliciós fruit de la primera premsada de les olives arbequines del Camp de Tarragona, i la Glòria em va donar l'empenta final amb unes avellanes i uns pebrots de romesco i amb la recepta del que ella anomena "l'autèntic romesco del Camp de Tarragona".
No podia, doncs, sinó preparar aquesta deliciosa salsa, reproduir la recepta del romesco reusenc, i aplicar-la en alguns dels plats que he fet tradicionalment amb romesco... de conserva. He de reconèixer, pecador, que fins ara recorria a les conserves quan necessitava romesco, cosa que ara ja no hauré de fer més. I tampoc no m'ho perdonarien.
Transcric, doncs, literalment la recepta de la Glòria, tal i com ella me la va fer arribar, i després un explico l'ús que he fet del romesco base.

"Per fer un autè
ntic romesco del Camp es necessiten:
- 2 alls escalivats
- 1 all tendre cru
- 1 tomàquet escalivat (si és un tomacó de penjar, molt millor)
- la carn d'un pebrot de fer romesco escaldat (la nyora només es fa servir en cas d'extrema necessitat, quan tastis els pebrots sabràs perquè)
- 50 g de "vell
anes" torrades (també pots posar 25 g d'ametlles i 25 de "vellanes")
- oli d'oliva arbequina
- vinagre (que sigui bo, mai balsàmic)
- sal
Posem l'all cru i els esc
alivats al morter que et va portar la Mai amb una miqueta de sal. Ho piquem bé. Hi afegim el tomàquet escalivat i la carn del pebrot de fer romesco. Hem d'aconseguir una massa homogènia.
A part piquem, a
mb la batedora, les "vellanes". Hi afegim la massa que tenim al morter, una miqueta de vinagre i ho anem batent, afegint-hi l'oli poc a poc fins a tenir una salsa lligada però no massa.
Si la volem fer servir per fer escarola en romesco, l'hem d'amanir una hora ben bona abans de posar el plat a taula.
Per als calçots, les carxofes a la brasa i les faves de gitano, posada en un bol i sucar-la directament amb la verdura.
Si la vols fer servir per fer uns musclos o per acompanyar un peixet a la planxa (molt típic de la costa del Baix Camp i Tarragonès), reduir o treure el vinagre".



Amb aquest romesco vaig fer dos plats, una amanida d'escarola per sopar dissabte, i diumenge una fideuada que ja tinc publicada aquí i que sempre ha tingut molt bona acollida per part dels meus convidats; en aquest cas vaig canviar les cloïsses per musclos, però la resta la vaig fer igual. El cert és que amb el romesco casolà, aquest plat, que mal m'està el dir-ho, és molt bo, encara millora. Com que encara em queda salsa, uns musclets al vapor o unes faves a la planxa amb romesco segur que cauran.

16 comentaris:

  1. ooooooooooooooohhhhhh Manel! quina gana que m'has fet agafat ara.

    El romesco es bo amb tot i a tot arreu. Jo no i poso mai "avellanes", sempre el faig d'ametlla sola. Tindre de provar versions diferents ;)

    Rècords.

    ResponElimina
  2. Molt bo!!!!!
    Jo faig servir nyoras, no savia la diferència. La propera vegada cercaré aquest pebrots!
    Petonets

    ResponElimina
  3. Manel, ja sabia jo que no tardaries en penjar el romesco!!
    Val la pena fer-lo a casa, i no costa tant.
    I ara, ja deus saber perquè pebrots de fer romesco si , nyores no!, veritat?
    T'ha quedat perfecte,
    PTNTS
    dolça

    ResponElimina
  4. Preciós el morter Manel.
    Tinc que reconèxier que jo també soc de salses de pot. Però... si tingués la sort que compartir tan bons aliments i amistats, no dubtaria en fer aquest esforç. Emnhorabona, segur que estava estupendíssim!
    Salut!

    ResponElimina
  5. BONÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍSIM!
    No puc dir res més, es que no se que dir, perque t'ha quedat guapísim i amb els plats que hi posses NI TE CUENTO.
    Una abraçada.

    ResponElimina
  6. Manel,
    Aquesta salsa romesco te una pinta fenomenal. No m'estranya gens amb els productes de primeríssima qualitat que has utilitzat. A mi, és una de les salses que més m'agrada i que pot acompanyar una gran quantitat de plats, com molt bé expliques.
    Una abraçada

    ResponElimina
  7. De romescos, com més en tinguem millor. Aquest és molt i molt prometedor i queda ben guardat per a cuinar-lo. :-)

    ResponElimina
  8. Manel, quina bona pinta aquest romesco!! De ben segur que has passat la prova amb molt bona nota!! ;)
    Ara, m'hi haig de posar i provar-la!!
    Petons!

    ResponElimina
  9. Aquest romesco te una pinta magnífica! com pot canviar un plat de peix o verdures a la brasa!

    Jo a vegades també el faig sense nyores, és més suau.

    Anna

    ResponElimina
  10. Eiii!!!!! Tots estàvem esperant la recepta!!!
    El meu pare és de Montblanc i el fa gairebé igaul igual!
    Tan amb amanida com amb fideuà, ha de quedar deliciós, per sucar pa i deixar el plat bne net :)

    ResponElimina
  11. Manel,jo veig que t´ha quedat genial, i un color genial,jo hi hagués sucat pa amb aquesta salseta, uhmmmm, ja veig que l´escalibat d´els alls ha sigut, perfecte .
    Molts petons.

    ResponElimina
  12. He rigut moltíssim amb les vellanes XDDD

    ResponElimina
  13. Manel, aquest romesco té una pinta boníssima i amb una fideuà no et dic res. M'ha entrat tantttt, que, si em disculpes, un any la podries fer per la colla ciclista.

    Salut i bici.

    Manel

    ResponElimina
  14. que bo el romesco!! I aquest fa una p bona pinta i té un color fabulós!

    ResponElimina
  15. Boníssima aquesta salsa i els teus plats. Me l'apunte!!! Salutacions

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte