dijous, 16 d’abril del 2009

el principal aliment del món (21)

risotto a l'aroma de llimona i alfàbrega

En el curs que vam fer fa dos mesos i mig al Club Social Caprabo sobre la preparació del risotto, a més dels fonaments bàsics per preparar aquest plat segons els cànons, dos cuiners italians ens van ensenyar tres receptes ben bones que encara no havia tingut ocasió de provar. Generalment em poso a fer risotto quan tinc un producte concret a la nevera o quan vaig a comprar trobo alguna cosa que m'inspira.

Però entre aquests arrossos que ens van ensenyar em va cridar molt l'atenció aquest a l'aroma de llimona i alfàbrega, i aquests dies de Setmana Santa vaig trobar l'ocasió de fer-lo. El resultat no em va pas decebre, al contrari, em va encantar la frescor que li dóna la pell de llimona ratllada i l'alfàbrega, que el fan molt més lleuger que altres arrossos. Per ser sincers, dels tres que en vam menjar a casa, només em va agradar molt a mi, a la Maria i la Lara no els va acabar de fer el pes, els sobrava el gust de llimona i van dir clarament que elles prefereixen "el risotto normal". En aquest cas, el 'normal' és el risotto de bolets, que és el que faig més sovint. Però jo considero que pels pocs ingredients que porta, el resultat és molt aconseguit, això sí, moderant les quantitats de la recepta original.
La recepta original porta aquests ingredients per a 4 persones (entre parèntesi les quantitats que vaig fer servir jo):
350 g d'arròs arborio o carnaroli (250 o 300 g)
1 litre de brou vegetal (1'5 l)
1 porro petit
1/4 ceba
1 got de vi blanc (1/2 got)
250 g de mantega (30 o 40 g)
la pell d'una llimona petita (1/2 llimona)
alfàbrega picada
formatge parmesà ratllat
Per fer el brou vegetal, vaig posar aigua a bullir amb porro, ceba, api, pastanaga i llorer.
D'altra banda, es talla a rodanxes fines el porro i es posa sofregir amb mantega (jo vaig fer servir oli). En una cassola a banda, posem la ceba a sofregir amb una mica de mantega i oli d'oliva i quan és transparent, hi posen l'arròs.
Per fer una paella, jo hi poso 100 grams d'arròs per cap, però per al risotto trobo que per a quatre persones n'hi ha prou amb 200 o 300 grams. Es fa sofregir una mica l'arròs amb la ceba i s'hi tira el porro sofregit a banda i mig gotet de vi blanc, i es comença a remenar perquè l'arròs deixi anar el midó. Això s'haurà d'anar fent durant tot el procés, ja que quan l'arròs s'hagi begut el vi, cal afegir-hi un cullerot de brou calent, i així cada vegada que s'assequi, fins que els grans estiguin gairebé a punt. Aleshores, hi tirarem la ratlladura de pell de llimona (procurant ratllar només la part groga, perquè el blanc de sota amarga) i l'alfàbrega picada petita. S'acaba de coure l'arròs i quan el gra és a punt, i el conjunt una mica caldós, s'hi afegeix una mica de mantega i formatge parmesà ratllat per fer el 'mantecato', al gust de cadascú (a mi m'agrada posar-hi poca mantega i força formatge), es tapa i es deixa reposar uns minuts.

16 comentaris:

  1. Manel, jeje, al final l'has fet!! :) Doncs a nosaltres ens va encantar!! I la gent que el va tastar al potluck també, i van comentar això que tu dius, que la llimona li dóna frescor.
    Petons!

    ResponElimina
  2. Aquests risottos tan diferents al "normal" són d'aquells de fer de tant en tant, tenen un gust soprenent que no agrada a tothom... En canvi, el de bolets, es per fer cada setmana, entenc els gustos de la Lara, je je je...
    Per cert, ja has fet 21 receptes d'arròs?????

    ResponElimina
  3. Ui, sí, amb això dels gustos mai es pot encertar del tot.. però en general, si els ingredients són bons, els resultats molt dolents no poden ser. Carai amb la quantitat de receptes que tens d'arros.. Ja un petit receptari, no?

    ResponElimina
  4. Hola Manel, sembla ben bé un postre i no un plat principal, oi? tot i que els rissotos no son gens la meva perdició, trobo que aquesta combinació de gustos és molt suggerent i atrevida. Una forta abraçada amic.

    ResponElimina
  5. Manel, ja saps la meva passió per l' arròs...el d' avui senzillament increible, quina combinació tan sensacional, alfàbrega i llimona, un rissotto de primavera!

    Un petó!
    Beth

    ResponElimina
  6. On hi així un bon arròs encara que sigui blanc i amb all o sense, que no em don gin peix ni carn.
    Quina manera de fer propaganda del peix, oi?

    ResponElimina
  7. Ets tot un expert en arrosos! aquest risotto ha d'estar boníssim!
    pt!

    ResponElimina
  8. Aquest arròs el trobe molt curiós. No sé si gosaria fer-lo per als de casa. Ja saps que, en qüestió d'arrossos, els valencians som molt llepafils. Ara, que, pensant-ho bé, potser me'l prepararé per a mi. Si el faig, ja t'ho diré. Salutacions

    ResponElimina
  9. Ei, nosaltres tambe el vem fer...i amb llimones de casa que l'aroma..va ser una mica massa forta!!!Pero es un risotto...i ens agrada!
    Ptns

    ResponElimina
  10. Amb el gust de la llimona i l' alfabrega ha de ser molt bo aquest risotto. Jo vaig arròs de moltes maneres però mai he fet un risotto. I en veig tants en les blogs que ja em vénen ganes de fer-ne.

    ResponElimina
  11. Manel! Tu i l'arròs, l'arròs i tu... Molt bé aquest rissoto i molt orginal fer-lo amb llimona. això s'ha de provar!
    Una abraçada

    ResponElimina
  12. Manel,
    Una vegada més, de plé en la diana.
    Les teves receptes arrossaires m'encanten i aquest risotto amb la llimona i l'alfàbrega ha de ser sensacional.
    Una abraçada

    ResponElimina
  13. Jo soc com la Maria i la Lara, prefereixo el normal!!! jejeje!!! La pint per això deliciosa...i per fer de tant en tant segur que és ben bo!!!
    Petunets,
    Eva.

    ResponElimina
  14. mercè. é sque jo crec que és un arròs més per a adults i potser també per trobades d'aquestes que no saps què hi portarà la gent, que no pas per fer-lo a casa i amb nens.

    gemma, ja he fet 21 receptes d'aròs, sí, 20 de meves i aquesta del curs, i estic preparant un llibret en formt pdf per recollir-les. ja te l'enviaré quan el tingui :)

    maria, i deia a la gemma que ja tinc publicat un petit receptari dedicat a l'arròs, mé salgunes de no publicades, a veure si aviat el publico.

    amica vermells, m`heu donat una idea perquè aquest arròs fet amb llet i el gustet de la llimona podria passar efectivament per unes postres.

    beth, prova'l, a una arrossaire com tu segur que li agradarà ;)

    dolors, digues que sí, que on hi hagi un bon arròs de peix (com el que he fet avui per una colla d'amics) que s'apartin els altres.

    eva, no em considero especialment entès en arrossos, però al final sí que entre tots em convencereu que en sóc :)

    francesc, prepara'´-el per a tu i per als de casa, que no fa cap mal canviar de tnat en tant i provar coses noves :)

    marta, ja vaig veure que l'havies fet i que el trobaves amb massa aroma de llimona, jo n'hi vaig posar menys del que diu la recepta i sí que sorpren, però trobo que és una variació interessant.

    anna, no esperis més i prova-ho, si vols en la crònica del curs que apareix en aquest post explico la recepta bàsica i els consells més importants, segur que t'agrada i quan comencis a fer-ne amb combinant diferents ingredients veuràs com t'hi enganxes.

    ruben, prova'l que ja n'has fet d'altres al bloc i aquest em sembla que també et pot agrdar.

    josep, a aquest curs no vau venir però va ser interessant i amb algun risotto com aquest sorprenent i interessant.

    eva, no sé perquè però em sembla que a tu aquest t'agradaria molt, no dic pas més que el 'normal', però estic segur que t'agradaria i combinaria amb altres plats que fas.

    ResponElimina
  15. com em van molt els risottos, agafaré els teus consells d'adaptació per provar la recepta, jo també soc de provar i tastar, tot i que l risotto de bolets segur que és insuperable ;)

    ResponElimina
  16. anna, sé que t'agraden molt els risotto i crec que aquest també et pot agradar, perquè és molt diferent del que fem tots normalment; prova'l i ja em diràs.
    ara, això del risotto de bolets és ben veritat, especialment si són funghi porcini acabats de collir i l'arròs te'l fan al nord d'itàlia, al costat del lago maggiore ;)

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte