diumenge, 31 d’agost del 2008

estris útils (1): la xurrasquera

Algú havia sentit a parlar de la xurrasquera? Doncs és un estri collonut. He fer una recerca per internet i he vist que a l'Amèrica llatina i alguns llocs d'Espanya fan servir "churrasquera" per designar una barbacoa o un estri industrial similar però només he trobat una o dues referències a l'estri que tenim a casa i que sempre n'hi hem dit d'aquesta manera.
Ens el van regalar els meus pares, que sempre n'han tingut, i em sembla que el van comprar a la ferreteria del poble, però ara
no crec que en tinguin. Per a què serveix?
Doncs té un munt d'utilitats, però bàsicament permet coure carns,verdures i peixos sense greix i amb un resultat similar a si es fes a la brasa, lògicament sense el gust fumat que dóna aquesta.
Té un funcionament molt senzill, i que podeu veure a la foto: sobre una base rodona amb un forat al mig hi va una reixa sobre la qual es posen els aliments a coure, de manera que els sucs es recullen a la plata de sota. Es posa a sobre el foc de gas, que ha de quedar just al mig, i es tapa amb una gran campana que es va escalfant i és la que cou el menjar.
La veritat és que és ideal per preparar el menjar sense greixos, tot i que jo sempre hi poso una raget d'oli o una mica d'oli amb all i julivert, com a les galtes que apareixen a la foto.
És ideal per a fer escalivada, perquè
les albergínies i els pebrots queden torradets de la pell i fets per dintre, igual que al forn o a la brasa, i el peix (millor sencer) també hi queda molt bo. El pollastre, que queda amb la pell cruixent i gens sec per dintre, és una de les menges que queden més bé fetes a la xurrasquera.
No sé si hi ha gaire gent que en té o si ja no en fa servir ningú, però suposo que sí que n'hi deuen haver més que les dues de la meva família, no crec pas que les inventessin per a nosaltres.

30 comentaris:

  1. Manel!! La veritat es que la meva tia sempre l'ha fet servir molt, per fer carns i verdures sense gaires greixos i fins i tot el tomàquets1! tinc una amiga que la fa servir moltíssim...i a mi em van regalar una fa uns messos però no la puc fer servir, perquè tenim vitrocerámica...PErò la guardo perque mai no se sap..

    Núria

    ResponElimina
  2. Mi padre es fanático de la xurrasquera, lo hace toooodo ahí, hasta los huevos duros. Una vez me compró una pero no la quise porque pensé: "y yo qué hago con semejante trasto?". Es que es muuuy grande.

    Besitos

    ResponElimina
  3. A casa els pares, hi tenen un estri semblant però és electric... és com una mena de parrilla amb una resitstència electrica, i a sota una safata on s'hi posa aigua; en aquesta aigua és on hi cauen les restes de greix dels aliments que es couen! Gran invent aquest teu! petons!

    ResponElimina
  4. Manel,

    Jo en tenia una però no la feia servir mai. Saps per què?. No perquè no anés bé per coure, no, sinó perquè m'empipava haver de netejar la reixeta, i no acavava mai. Finalment, com que ocupava molt espai i no la feia servir,la vaig llençar!. A veure si ara me'n hauré de penedir o comprar-ne una altra!!!!.

    ResponElimina
  5. Ostres tu! Feia anys que no la veia.
    A casa, la meva mare, la feia servir per fer la carn a la brasa, especialment recordo el pollastre que sortia boníssim. El que també recordo era que havies d'anar molt amb compte amb la tapa perquè cremava molt.
    Caram, ara trucaré a la meva mare a veure que se n'ha fet de la nostra "xurrasquera"!!!
    Fins aviat

    ResponElimina
  6. núria, la vitroceràmica té molts avantatges, però en aquest cas és un inconvenient. de tota manera, jo sóc fidel al foc de gas.

    flor, lo de los huevos duros me lo tienes que explicar porque todavía no lo he hecho. en cualquier caso, el cacharro es grande, pero no taaanto.

    parella, aquest estri dels vostres pares jo també el tinc, va bé quan no pots encendre la barbacoa i vols fer una cocció similar a la brasa.

    glòria, ja reconec que és una mica engorrós de netejar, passa com amb la reixa de la carn a la brasa, que s'hi queda tot enganxat, però penso que té molts altres avantatges.

    dolça, a veure si recuperes la xurrasquera de la teva mare, perquè com bé dius, hi ha coses com el pollastre que surten boníssimes.

    ResponElimina
  7. Doncs a l'època en què ens vam casar (uuuuuuui, si en fa, d'anys!) no hi havia llista de noces on no hi figurés la "xurrasquera", i com que em passava com a la Glòria, que trobava que costava molt de netejar, de mica en mica la vam deixar de fer servir. Sí que recordo que el pollastre quedava sensacional.

    ResponElimina
  8. ostras, és l'estri que el para fa servir de tant en tant i llavors renega quant ha de netejar-la!

    ResponElimina
  9. La meva mare el fa servir per a l'escalivada! I també n'és fan! Crec recordar que la meva àvia ja en tenia una...

    ResponElimina
  10. Manel,
    Ja he trobat la xurrasquera de la meva mare. Va desaparèixer de la circulació quan van fer reformes a la cuina i van posar vitro. La tenim amagada en un racó del quartet dels mals-endreços.
    Jo tampoc puc fer-la servir, també tinc vitro, però el record del pollastre encara perdura...
    PTNTS

    ResponElimina
  11. Jo, com la Gloria i l'Enric...m'empipava perdre tant temps per netejar-la i l'espai que ocupava per el que també la vaig llençar. Però estic d'acord amb tu, en que el pllastre i l'escalivada quedaven molt bons.

    ResponElimina
  12. Hola a tohom! Veig que tot segueix igual d'animat que sempre, eh?

    Doncs jo no sabia què era la xurresquera... en canvi sí que els meus pares tenen l'estri elèctric de la parella vermella.
    Se m'acut que si ho deixes tapat com a la primera foto, deus poder fer peix fumat, no? Què opines?

    ResponElimina
  13. enric, en aquella època no devieu tenir rentaplats, ara la fiques a dintre i te'n despreocupes.

    martina, al teu pare bé que li agrada que la teva iaia li cuini coses a la xurrasquera, quan ell no ha de netejar.

    mar, efectivament, l'escalivada hi queda molt bona, pel meu gust, millor que feta al forn.

    dolça, ja li he dit a la núria que la vitro té molts avantatges, però també té inconvenients. jo sóc de gas per la xurrasquera, per la paella i pel wok.

    xaro, ja veig que estic en franca minoria, però trobo que tampoc és tanta la feina que dóna, i de gran, sí que n'és una mica, sobretot si vius en un pis petit.

    gemma, bentornada. me'n vaig corrent a veure què expliques de les vacances.
    sobre això del fumat, potser seria possible, caldrà estudiar-ho, perquè potser has trobat una altra utilitat a la xurrasquera!

    ResponElimina
  14. No conocia este invento y me parece fantástico. El nombre es de lo más simpático "churrasquera" bueno algo castellanizado :)

    ResponElimina
  15. Es veritat,la paella tampoc queda bé a la vitro.
    La faig al forn.

    ResponElimina
  16. margarida, yo pensaba que no lo usaba nadie, y por los comentarios, veo que sigue vigente, aunque con las vitrocerámicas y demás cocinas sin fuego, poco va a durar.

    ResponElimina
  17. margarida, yo pensaba que no lo usaba nadie, y por los comentarios, veo que sigue vigente, aunque con las vitrocerámicas y demás cocinas sin fuego, poco va a durar.

    ResponElimina
  18. Això de la "xurrasquera" a Beneixama en diem "cassola-forn" i a casa en tenim una de semblant. A cals meus sogres és idèntica a la teua però la tenen des dels anys setantes com a mínim i encara l'usen. Salutacions

    ResponElimina
  19. francesc, això de cassola-forn m'agrada, trobo que és una mica la idea de l'estri, i veig que està força escampat.

    ResponElimina
  20. Quin estri més curiós i útil. Doncs jo no l'havia vist mai i veig que tothom n'ha vist!

    Déu n'hi do la d'estris que podem acumular a la cuina, d'antics, de nous, d'útils, d'inútils...

    Quins plats més bons que fas, per això, amb estri i sense.

    ResponElimina
  21. ro, ja ho veus, jo em pensava que tothom estaria com tu, que ningú coneixeria la xurrasquera, i molta gent la coneix i alguns (els que no tenen vitro) encara la fan servir.
    celebro que t'agradin els meus plats, i molte gràcies per la visita.
    fins aviat

    ResponElimina
  22. Què bo! Mai havia sentit a parlar d'aquest estri...
    En el teu blog sempre hi descobreixo coses noves. És genial!

    ResponElimina
  23. anna, si obrint aquest bloc trobes alguna cosa nova o que t'interessi, trobo que paga molt la pena la feina.
    fins aviat

    ResponElimina
  24. Manel, encantada de veure el teu blog per una xurrasquera!!!!! quina gràcia a mi me la van regalar a la llista de noces,el pollastre,l´escalivada i el conill excel-lents,llàstima que va passar a millor vida amb l´arribada de la vitro! i jo sóc ANTIVITRO!!!!!però és tant neteta ella...
    salutacions,et continuaré veient.

    ResponElimina
  25. Manel! he arribat fins aquí quan he buscat la xurrasquera al google! Buscava una fotografia perquè l'estava esmentant al meu blog i si no et fa res enllaçaré el teu article directament. Una abraçada!

    ResponElimina
  26. hola, bet! i és clar que pots enllaçar el que vulguis, seguiré amb atenció la teva entrada. la xurrasquera es va quedar a casa la meva ex, i tampoc no la podria fer servir perquè ara no tinc foc de gas, i sovint la trobo a faltar :-(

    ResponElimina
  27. holas manel, jo fa dos dies que en vaig comprar una a Banyoles, vol dir que encara s'en troben, (poques la veritat)pero jo encara tinc gas i un hort i em va de fabula per fer les escalivades a l'estiu i despres les conserves. la meva mare ja en tenia una i jo segueixo... que sàpigues que no han canviat d'estil. son iguales que a la foto. gracies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. hola, jordi!
      gràcies per la informació, i espero que al gaudeixis molt!
      jo ara torno a tenir gas i xurrasquera, i la puc tornar a fer servir :-)

      Elimina
  28. Hola
    Ahir boníssims els moniatos, avui el xai..
    La conec per la mare i jo he continuat. La meva fa 20 anys i pico d'ús continuat. La neteja el rentavaixelles amb un cop de ma manual
    Encantada d'aquest esti :)

    ResponElimina
  29. Jo fa molts anys que en faig servir. I ara que tindré vitro la trobaré molt a faltar. Avui faré carxofes!

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte