divendres, 2 de gener del 2009

un sopar de cap d'any

Gairebé cada any, la nit de Cap d'Any agafàvem el cotxe per anar a celebrar el traspàs de l'any amb una colla d'amics de Barcelona, primer amb els nens, darrerament nosaltres sols perquè els grans ja no volen venir, i de petits només en queden dos. Però aquest any ho vam fer a l'inrevés, i alguns van venir a sopar a casa, de manera que me'n vaig encarregar jo de preparar-lo. Va ser un sopar estudiat abans, però executat a corre-cuita, després de passar-me la tarda fent les trufes i bombons que menjaríem a les postres i dijous per celebrar el meu sant. L'endemà al matí d'hora vaig seguir cuinat per dinar de Sant Manel, però aquesta ja és una altra història.
Vaig fer un menú força al meu gust, amb una llista relativament llarga d'entrants i un plat principal, aquest cop de peix, que aquests dies ja hem menjat prou rostits.
Per picar vaig posar patates fregides amb una salsa de formatge, iogurt i ceba que va fer la Maria per Nadal i que va penjar al seu magnífic bloc La menta fresca, on podeu trobar la recepta; ella el servia només amb patates fregides, i jo hi vaig afegir també triangles de blat de moro dels anomenats "tortillas chips"; la veritat és que ens va agradar molt el gust fort de la salsa untada sobre les patates i el blat de moro cruixent. Mentre picàvem, vaig servir un cava rosat, que particularment m'agrada molt amb els aperitius.

Per als entrants, vaig tallar pernil ibèric i el vaig acompanyar amb pa de pagès amb tomàquet; també em quedava ventresca de porc ibèric de la meva cunyada del que vam encetar la nit de Nadal, i que va triomfar encara més que el propi pernil. Vaig fer canapès de foie mi-cuit amb sal maldon i unes gotes de reducció de vi pedro ximenez. Com que una de les convidades és celíaca, vaig substituir tartaletes i volovants per culleres per evitar els productes amb gluten, i en una de les culleres hi havia un saltat de camagrocs (secs, rehidratats amb aigua), all i gambetes. Va ser l'entrat més celebrat després de la ventresca i com que en vaig fer força, vam poder anar omplint les culleres.
En una altra cullera hi vaig fer una especie de guacamole amb un llagostí gros pelat a sobre. El guacamole el vaig fer amb alvocat aixafat, suc de llimona, tomàquet i ceba tendra picats ben fins i li vaig donar un toc especial afegint-hi el suc dels caps dels llagostins que havia cuit en aigua ben salada.

També vaig fer una amanida de brots tendres amb formatge ibèric conservat en oli. La vaig amanit amb una mica de vinagre de mòdena, l'oli de la conserva del formatge i hi vaig posar dos contrastos: el dolç, amb daus de codonyat casolà, i el cruixent, amb crostonets de pa torrat (sense gluten).
Tot regat amb un vi negre deliciós que va agradar molt tothom, el Borsao Tres Picos garnatxa, un vi de la DO Campo de Borja que té una relació qualitat-preu excel·lent i que recomano vivament.
El segon plat, demà.

15 comentaris:

  1. Noi, noi, noi... que no pareu a casa vostra o que?
    Els deus tenir a tots encantats amb tanta varietat de plats i menús.. M'apunto el farcit de les culleretes i m'alegro que us agradés la salsa de les patates.
    A veure demà que ens presentes..

    ResponElimina
  2. Quin àpat més bo! així qualsevol entra amb bon peu a l'any nou. Feliç any

    ResponElimina
  3. Manel, desearte que en 2009 nos proporciones un año tan fecundo de recetas.
    un beso de tu amiga manchega

    ResponElimina
  4. Manel, espero que tinguis festa aquests dies per descansar una mica de tant cuinar!! ;)
    Molt lluïts els aperitius!!
    Petunets,
    Eva.

    ResponElimina
  5. sara, moltes gràcies, espero que comencessis bé l'any. per cert, les cartes i el "tapete" les portaràs tu?

    maria, tant als convidats de dimecres com als de dijous, entre ells el meu fill adolescent (=exigent) els va agradar molt aquesta mena de "dip" amb sopa de ceba. i a mi també!
    una abradaça.

    quinta de lúculus, si diuen que acabaràs l'any com el comencis, val més començar amb bon peu. feliç any 9!

    su, sólo espero que el 2009 mantenga tu fidelidad a esta cocina. la mía la tienes asegurada.
    un beso, amiga manchega :)

    eva, ets un sol. per sort tinc festa fins després de reis, però a casa no paro, que mengem 3 o 4 cops al dia!
    un petó.

    ResponElimina
  6. Manel, Feliç any nou!!
    Tot, però tot lo que expliques havia d'estar boníssim!! He de llegir amb més calma, per prendre idees...

    Núria
    Una abraçada molt forta

    ResponElimina
  7. Tito Manolito, moltes felicitats i no et posis tant morat!

    ResponElimina
  8. Manel, excel.lents entrants. La cullereta de guacamole ambllagostí, molt original.
    Espero amb ansia el plat principal de peix que vas fer.

    Salut, Pepin

    ResponElimina
  9. núria, aquestes festes ens hem fet un bon tip de cuinar tots dos, oi?
    feliç any nou i fins divendres!

    gràcies, neboda, però firma que no sé quina ets!

    pepín, celebro que t'hagi agradat, perquè és un menú molt senzill comparat amb el menú degustació que vas fer tu i que segueixo per capítols amb devoció.
    salut!

    ResponElimina
  10. Manel...jaja...ja ho pot ben dir...un fart de cuinar!!Menys mal que ens agrada...ehhh

    Fins divendres
    Núria

    ResponElimina
  11. Suposo que hores d'ara deus estar en un balneari per descansar de tanta cuina, mare meva no has parat ni un moment i has fet un munt de plats súper elaborats!
    Amic ets el millor, a Mollet n'hi ha dos que et tenen pel seu heroi del fogons!
    petons i bon any!

    ResponElimina
  12. núria, encara no he tingut temps de veure el teu menú de cap d'any, ara m'hi passaré però estic segur que no tenia res a envejar al de nadal.

    parella, encara no sóc al balneari, però no descarto tornar a l'hospital, perquè avui m'he passat el dia fent una cosa més cansada que cuinar i que no m'agrada igual, que és fer les compres de reis.
    mai no m'havien dit heroi de res, i això d'heroi dels fogons m'agrada molt. sou un sol (o dos)!

    ResponElimina
  13. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  14. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte