dissabte, 8 de novembre del 2008

visita en bloc a la fundació alícia

Aquest matí, una colla d'escriptors de blocs de cuina catalans, ben acompanyats de parelles i amics, ens hem trobat a Món Sant Benet, el complex creat per la Caixa de Manresa entorn del restaurat monestir de Sant Benet de Bages, i que acull la Fundació Alícia (alimentació + ciència) i un complex de restaurants i hotel en un entorn tranquil i molt agradable.
El nostre principal interès, és clar, era conèixer el projecte Alícia, que dirigeixen el cuiner Ferran Adrià i el cardiòleg Valentí Fuster, i molts n'hem sortit una mica decebuts, perquè tot i que una guia ens ha explicat què es fa allà, en ser dissabte no hi havia gent treballant i la primera part de la visita s'ha limitat a veure la cuina on s'experimenta i a rebre informació dels projectes en què treballa la fundació (tallers per a nens, receptaris per a grups de persones amb intoleràncies greus a determinats productes com el gluten, la lactosa o les proteïnes, etc.).

La segona part de la visita ha tingut més interès perquè consisteix en un taller en el qual els visitants reben un petit 'kit' amb productes per experimentar amb els cinc sentit que tenim els humans i la seva participació en el procés de selecció, elaboració i ingestió dels aliments.
Amb uns experiments molt senzillets, es mostra com als quatre gustos bàsics q
ue percebem a la boca (dolç/salat/àcid/amarg) recentment se n'hi ha afegit un cinquè, anomenat "umami", present en aliments rics en glutamat monosòdic, i que ha arribat a la nostra cuina fa poc però a la oriental ja hi és present des de fa centenars d'any gràcies a l'ús d'algues marines. Amb uns senzills "petazetas" es demostra com a la llengua també hi tenim tacte, com necessitem tots els sentits per reconèixer els aliments (s'enganya la vista dels visitants canviant la textura d'un aliment, un iogurt liofilitzat convertit en pols, que no es reconeix fins que es tasta aquesta pols, o es nota una sensació de fred en tastar un producte que no és gel sinó un edulcorant present en molts xiclets i altres productes industrials).
Els afeccionats a les innovacions poden veure màquines d'esferificar, la famosa tècnica de Ferran Adrià per convertir elements líquids en sòlids per fora mantenint el caràcter líquid a l'interior, o un curiós invent anomenat "rotaval" amb el qual Joan Roca, el genial cuiner d'El Celler de Can Roca, a Girona, aconsegueix transmetre a l'aigua les aromes de la terra del bosc i després utilitza aquesta aigua per cuinar una ostra i crear un nou mar i muntanya.
Després de la visita, hem dinat a La Fonda, un dels tres restaurants del complex, en el qual s'ofereix una cuina elaborada i de qualitat a un preu força assequible.
Ens ha agradat molt a la majoria la coca de formatge, melmelada de tomàquet i verat escabetxat, que ben aviat intentaré imitar a casa, perquè el verat és un dels meus peixos preferits, i també ha tingut molt bona acollida el llom alt de xai amb samfaina, que tenia una textura molt aconseguida i s'acompanyava amb una salsa fosca del propi xai deliciosa.
De postres, sopa de síndria amb pastís de xocolata i festucs que també ha desaparegut amb gran rapidesa dels plats.
Uns quants membres del grup han completat la jornada a la tarda amb la visita al monestir romànic de Sant Benet, acabat de restaurar després de molts anys d'abandonament. Els que hem hagut de marxar abans segur que hi tornarem perquè el lloc és molt agradable, amb la combinació de natura i de l'arquitectura romànica amb la mes moderna de la fundació i el complex de restaurants i hotel.
Com sempre en aquestes trobades, un dels aspectes més importants ha estat poder gaudir de la companyia de gent de procedència ben diversa que ens coneixem a través dels blocs respectius i que de tant en tant ve molt de gust tornar a veure per intercanviar experiències i passar una bona estona.
No he fet gaire fotos perquè hi ha companys molt més afeccionats i capacitats que segur que oferiran en els seus blocs interessants reportatges gràfics de la visita.

22 comentaris:

  1. Hola Manel,
    La visita a la tarda ha anat molt bé, molt bona la crònica del matí. Espero poder tornar-nos ha veure en una altre trobada
    M. Àngels

    ResponElimina
  2. Molt bé, la primera crònica que llegim!! ara ja sembla que haguèssim estat allà amb vosaltres!
    salut!

    ResponElimina
  3. - Una visita molt interessant i com tots ereu bona companyia segur que a més ha estat molt divertit, espero llegir-ne alguna crònica més i a veure si ens animem amb la colla i podem visitar-la nosaltres la fundació.
    A propòsit com ho heu fet per anar-hi? s´ha de fer alguna reserva? i si és així on? me´n donareu informació?

    moltes gràcies i seguiu disfrutant.

    Un petó.

    ResponElimina
  4. La primera crònica, tot just quan els altres acabem d'arribar de Sant Benet!!! Quanta feina Manel!!

    ResponElimina
  5. Manel, ets el primer en fer la crònica...i t'ha quedat espectacular!! Ha sigut un bon dia..encara que ens hagués agradat molt veure'ls treballar en directe...

    Fins ben aviat
    Núria

    ResponElimina
  6. hola manel, sóc el príncep de la maleta de boston. Es ben bé que ets un crack. Tothom s'ha quedat astorat de la teva rapidesa. Al Bages ho feu així. A l'engròs.
    Felicitats a tots.
    Els prínceps consorts, als que no feu referència, també hem estat molt bé.

    ResponElimina
  7. Manel, quina rapidesa i quina il.lusió llegir la crònica...com diu la parella vermella ens acosta una mica més a aquesta trobada que no hem pogut gaudir!!!!
    Petunets,
    Eva.

    ResponElimina
  8. àngel, m'alegra haver-vos conegut i espero que no trigarem gaire a tornar a coincidir en una situació tan agradable. fins aviat, doncs :D

    parella, ja sabeu que us hem trobat a faltar, però el missatge ha estat un punt.
    una abraçada.

    mai, el josep i la glòria s'han encarregat de tot, però em sembla que no és pas complicat, tenen un web (www.monstbenet.com) en el qual està tot molt ben explicat.
    ep! però si hi vas, pensa que jo visc a prop.

    sara, jugo amb avantatge perquè he marxat abans que vosaltres i tota la tarda tinc l'ordinador al davant. espero aviat les teves fotos, que ja veus que jo no h'he fet gaires.

    núria, ja li he dit a la sara que jugo amb avantatge. ara espero veure com us ha anat al monestir. ens veiem aviat.

    príncep de boston, perdona que no us hagi esmentat, el costum m'ha fet parlar només de blocaires sense parlar dels que no ho sou, ho canvio de seguida. en qualsevol cas, ha estat un plaer.

    eva, t'he posat falta, perquè anava mal fixat i havia vist una eva a la llista i ha resultat que no eres tu (i ella tampoc no ha pogut venir). a la pròxima sí que t'esperem, eh?
    petunets.

    ResponElimina
  9. Oh! Quin gust passejar per casa teva. M'hi he passat una bona estona.
    Salutacions!Veig que us ho munteu molt bé!

    ResponElimina
  10. Manel, quina rapidesa!! I quina il·lusió poder gaudir de la vostra trobada!!

    ResponElimina
  11. Caram, aquest cop has sigut el primer!
    Es nota que et ve de professió, no et vas perdre cap detall del taller "els 5 sentits"... jo també el vaig trobar molt interessant, més que la visita a les instalacions. Crec que la cuina s'ha de veure en plena activitat, amb tots els cuiners i científics treballant!
    Vas notar els efectes del xilitol? ;)

    ResponElimina
  12. Bona crònica i molt detallada. Aquesta vegada has estat tu qui ha pres un munt de notes, eh?. Hi ha una foto nostra en què se't veu boli en mà!.

    Fins aviat

    ResponElimina
  13. joana, el gust és meu cada vegada que vens.
    si et vols apuntar a les trobades de blocaires, només has de dir-ho, així ens coneixerem tots.
    fins aviat!

    mercè, ja ho veus, intentem trobar-nos de tant en tant per compartir experiències i de pas aprendre i passar-nos-ho bé.
    quan vinguis, ja mirarem de muntr-ne alguna.

    gemma, no té gaire mèrit, si no fos capaç d'escriure una crònica de qualsevol cosa en mitja hora no podria treballar en una agència de notícies que se suposa que ho ha d'explicar tot amb la màxima rapidesa.
    el dinar que et vas perdre em va agradar força, i em sembla que la visita al monestir també va estar molt bé.
    ah! i no vaig notar res, per sort.

    glòria, ja he vist la foto i me n'he guardat una còpia. també he aprofitat un parell de fotos més per nodrir el meu slide, que era una mica magre.
    gràcies de nou per encarregar-vos de tot :DD

    ResponElimina
  14. Ens ho vam passar be, oi Manel? Devies arribar ben just a la guardia però va valer la pena de tornar-nos a trobar de nou.
    Fins la propera...

    ResponElimina
  15. Està molt bé la crònica, d'aquesta manera sembla que tots fem la visita.
    Sóc jo l'Eva que estava apuntada i al final per problemes familiars no vaig poder anar.
    Petonets,

    ResponElimina
  16. maria, em va saber greu no poder-me quedar a la tarda, però ja trobarem altres excuses per trobar-nos.
    fins aviat.

    eva, quan em vaig fixar bé en la llista ja vaig veure que eres tu la que estava apuntada, i el josep em va explicar que la teva sogra s'havia fet mal. espero que, dintre de l'enrenou que suposa, no fos més greu que un os trencat i que es recuperi aviat.
    ens veiem la pròxima.

    ResponElimina
  17. Jo sempre tard!!!
    Com es nota que ets de l'ofici amb aquesta crònica tant detallada, a mí tambè m'hauria agradat molt més veure la cuina en funcionament, però la resta la vaig trobar molt interessant.
    I la veritat es que m'ho vaig passar molt bé, haurem de organitzar mes sortides!!

    ResponElimina
  18. xaro, celebro que ho passessis bé, jo també, sobretot per la companyia. m'apunto a la idea de fer-ne més!

    ResponElimina
  19. No, Xaro, no: El darrer sempre sóc jo. :))

    Ui, disculpa!: Hola, Manel!!!, magnífica crònica, de debò: és un relat ordenat i detallat (quants "at", oi?...) Veus?, jo sempre m'entrebanco amb aquestes nicieses i m'estic els anys d'en Matussalem per escriure, fins i tot, un comentari.

    En fi, Manel, com et deia, un relat ordenat i detallat, i dient-te que m'hauria agradat haver-hi anat però que llegint el que has explicat m'ha semblat haver-hi estat, deixo aquest comentari per acabat. ;)

    ResponElimina
  20. enric, reveure't he celebrat per aquest comentari tan currat, que no per esperat deixa de ser valorat per servidor, que ha estat qui ha perpetrat l'escrit comentat.
    això s'ha acabat! (que ja no em queden participis)

    ResponElimina
  21. - Manel, Castellterçol , crec que és un nom que mai oblidaré i no dubtis que si alguna vegada tinc intenció d´apropar-m´hi,i no crec que tardi gaire serás el primer en assabentarte´n doncs et tinc preparat un vinet de casa.

    ResponElimina
  22. mai, això espero, ser el primer d'assabentar-me'n.
    què és això del vinet de casa? teniu un celler comercial o és només particular?
    si veneu vi a fora, digues-m'ho, que miraré si en trobo per aquí (ara sóc a barcelona).

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte