divendres, 11 de juliol del 2008

salsa de xampinyons (sense llet)

La manera més habitual que conec de fer una salsa de xampinyons és amb crema de llet o amb nata líquida, un ingredient que a la cuina, excepte lògicament per a la rebosteria, intento evitar sempre que puc pel seu alt contingut en greixos. Per això, l'altre dia em vaig posar a fer una crema de xampinyons sense nata ni llet, i la vaig fer sofregint durant una bona estona xampinyons ben picadets amb ceba tendra també picada, fins que van estar cuits, i aleshores hi vaig tirar un raget de vi blanc, vaig deixar evaporar l'alcohol i hi vaig afegir brou de pollastre, la sal que faltava i julivert, ho vaig deixar coure uns minuts més i cap a la batedora.
El resultat és una salsa més fosca, sense la nata, però amb molt més de sabor a xampinyó, i una espessor que podem rectificar afegint-hi més o menys brou (o aigua, si no teniu brou).
La salsa la vaig fer servir per acompanyar uns filets de pit de pollastre a la planxa, però com que en va quedar, li vaig buscar altres utilitats.
De les proves que vaig fer, dues em van agradar força: els "montaditos" (és urgent cercar ja un nom català per a aquesta preparació) de xampinyons amb anxoves i amb ou de guatlla.

No pot ser més senzill: sobre una llesqueta de pa de barra untem crema de xampinyons freda i a sobre hi posem un filet d'anxova conservat amb oli d'oliva i reguem amb una mica d'aquest oli.
Per fer l'altre, untem també una llesqueta, hi posem un rovell d'ou de guatlla (a mi m'agrada molt el rovell cru i me'n vaig fer amb ous de gallina molt frescos, però ocupaven gairebé tot el pa) i hi posem sal Maldon per sobre.

11 comentaris:

  1. Em quedo amb la torradeta amb l'anxova, idea copiada per el pròxim dinar de diumenge!!!!!!

    ResponElimina
  2. Manel com diu la dolors jo tb em quedo amb la de l'anxova, a part molt bona idea aquesta no de posar-hi ni crema de llet ni llet, ha de ser bó.
    " montaditos" no?? i si en diem muntadets? jeje
    bon cap de setmana.

    ResponElimina
  3. Manel, quina idea més bona la salsa de xampinyons sense llet ni nata! Me la copie. Això de "muntadets" que proposa la Gina m'agrada. I, per què no "mossets" o "mossets de pà"? Segur que trobarem alguna solució catalana que ens agrade a tots. La nostra llengua ja ho té això de ser molt imaginativa. Salutacions. ;D

    ResponElimina
  4. dolorss, ja veig que això de l'ou cru no t'acaba d'agradar. que vagi molt bé el dinar de demà.

    gina, francesc, això de "muntadets" sona una mica massa manllevat del castellà; m'apunto mosset, perquè mos no permet fer un plural que no tingui altres connotacions.

    ResponElimina
  5. Hola Manel,
    T'acabo de descobrir passejant-me per aquests mons dels blogs de cuina.
    Si em vols coneixer: nototsonpostres
    m'agradarà veure-t'hi. Jo t'he penjat als meus favoritos.
    Aquesta recepta de la crema de xampis, sense crema de llet me la copio per a fer algun tipus de pasta. Té bona pinta. Quan ho hagi experimentat i si surt bé la penjaré al meu blog.

    ResponElimina
  6. hola, dolça!
    un plaer aquesta visita tan exhaustiva que m'has fet, i moltes gràcies per posar-me als teus preferits. ara mateix vaig a veure aquest "nototsonpostres", i espero que es mantindrem en contacte.
    fins aviat!

    ResponElimina
  7. Ja he fet la meva pasta amb la teva salsa de xampis. M'ha agradat.
    Ara he de trobar què fer amb la que m'ha sobrat.

    ResponElimina
  8. DE la que sobrava n'he fet uns croissants farcits, una versióuna mica diferent dels teus montaditos. Espero que t'agradin.

    ResponElimina
  9. Avui mateix he llegit la recepta i me decidit a fer-la!

    Jo no hi he posat el raig de vi ni tampoc brou, ho he fet amb aigua, i ha quedat boníssim!!!!

    ResponElimina
  10. proveu a dir-li a tastets!

    ResponElimina
    Respostes
    1. és una bona idea, tot i que pot induïr a confusions, perquè tastets a molts llocs és la botifarra crua que es menja sense embotir, entre altres significats. però m'agrada, la idea...

      Elimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte