diumenge, 5 de desembre del 2010

ara ve nadal...

...matarem el gall... O no. Per fer un àpat de festa, no crec que quedi ja gaire gent que mata el gall, però és clar que, poc o molt, quan s'acosten les festes de Nadal i Cap d'Any, tots intentem preparar alguna cosa especial per celebrar-ho. La taula segueix sent, al nostre país, l'eix central de totes les celebracions, ja siguin familiars, professionals o entre amics.
M'ha sobtat que ja hi ha molta gent que fa dies que prepara aquests àpats i ja rumia què farà, perquè jo encara no ho tinc gens clar, gairebé no hi he ni pensat. Però veig, a través del comptador de visites, que cada dia arriben a aquest bloc un munt de persones que han posat al cercador la frase "dinar de nadal". I les entrades més visitades aquests dies són precisament una que vaig titular d'aquesta manera i les que s'hi relacionen. Els lectors arribeu aquí, com a d'altres llocs, imagino, buscant idees per als àpats de les festes.
Per això m'he decidit a fer aquesta entrada i a posar una pàgina nova al menú d'inici, perquè pugueu trobar amb un sol clic uns quants suggeriments que us ajudin o us donin idees per a aquestes dates. Alguns són àpats o plats que he fet per Nadal o per Cap d'Any; altres, simplement són plats que crec que podem quedar bé en unes dates especials com aquestes. La majoria els he publicat aquest any, i he escollit set o vuit propostes en cada apartat procurant que hi hagi una mica de tot, excepte en el cas dels segons, que m'ha semblat una bona idea posar diverses idees de canalons, tradicionals i diferents. En l'apartat de postres n'hi he posat menys, perquè no en faig gaires i perquè segur que ja menjareu torrons, neules, tortell de reis i totes les altres llepolies pròpies d'aquestes dates.
Espero que us ajudin i que vagi molt bé!

aperitius i entrants 

- una petita delícia 
galeta salada amb formatge de cabra, tomàquet sec i anxova 
- cassoleta de ceba caramel·litzada 
- pernil d'ànec casolà
- babaganuix amb anxova (en cullereta)
- coca fullada de verdures i brots tendres
croquetes d'au i ceps trufades
- pastissets de salmó fumat o de pernil dolç

 primers plats

- amanida de brots tendres amb foie, codonyat i festucs i una vinagreta dolça
- amanida tèbia de gallina amb vinagreta de mandarina
- crema de verdures i bolets amb 'quenelle' de mascarpone i salmó amb espècies 
- sopeta de foie gras amb carxofes 
- crema de pastanaga amb ou 'poché' trufat
- crema de carbassa i gambes
- pebrots farcits de pollastre amb samfaina, amb beixamel de 'piquillos'

segons plats
  
- canelons de pollastre de pagès
- canelons d'albergínia amb carn
- canelons d'albergínia amb peix i marisc
- canelons de ceps sense canelons 
- cassola de cues de rap amb gambes

postres i dolços

- trufes i bombons salats de sant manel
- mousse de torró
- pastís de pasta de full amb crema i fruites

També us poden ajudar aquestes entrades:

- dinar de nadal
- sopar de nadal per a vint-i-cinc

i aquestes:

- un sopar de cap d'any (I)
- un sopar de cap d'any (i II)

o podeu treure idees d'aquí:

- aniversari i vacances

10 comentaris:

  1. Jo tinc la sort que estic sol, i per nadal dormo! És a dir, que m'estalvio cuinar!!!! Però tampoc, ara per ara, no tindria gens clar què diantre fer!

    ResponElimina
  2. Una bona selecciò, però als entrants, t'has deixat una "petita delícia", tal com la vas anomenar tu: les minicassoletes de pasta brisa amb melmelada de tomàquet i formatge philadelphia (o mascarpone, com li poso jo).

    ResponElimina
  3. Nosaltres ja tenim el menú tancat i ahir vem estar fent la passejada per comprar alguns dels ingredients hehehe.

    Un bon recull Manel!! :)

    ResponElimina
  4. Molt bones idees!!! jo també tinc el menú tancat! de fet és el de sempre, a la meva família no pots tocar els menjars de nadal. Només puc jugar amb els aperitius i amb el día de cap d'any!
    Ai senyor, quina creu!!!
    Petonets

    ResponElimina
  5. Hola Manel. Pel pernil d'ànec (i més on vius tu) et recomanaria fer assecat natural sens enevera. A mi a Sabadell quan fa fred em funciona a les golfes amb la finestra oberta.

    El procés és assecar-lo amb paper de cuina, fregar-lo amb pebre negre molt, cobrir-lo amb sal gruixuda, embolicar-lo amb un drap de cotó, prémer amb força el paquet resultant amb les mans (com si li fessiu un massatge) de manera que la sal quedi ben en contacte amb el pit d’ànec i deixar-lo en un lloc sec i airejat durant uns 8 dies. Jo de tant en tant l'observo i segons el procés allargo o no els 8 dies.

    També recomano.. no comprar el més econòmic.. Jo que els compro a França, noto la diferència, segons qualitat.

    ResponElimina
  6. Molt bones idees per aquests àpats de festa que s' apropen...
    No és que a casa "matem el gall" però el comprem a pagès, jo no m'imagino un Nadal sense l' escudella , la carn d' olla i el gall ...

    ResponElimina
  7. Magnificar recull de receptes per a aquests dies .. Ah !! i si vols veritablement "matar el gall" et recomano una visita a la "Fira del Gall" de Vilafranca del Penedès .. no tan sols podràs escollir-hi el teu gall, sinó que podràs disposar dels serveis apropiats perquè un cop el gall ja sigui teu, puguis complir amb la cançó...

    ResponElimina
  8. Apa noi! aquí hi ha on triar eh? i jo que mai se que he de fer....be, la veritat és que per Nadal si no treballo vaig a casa de la mare i ai d´ella si no fa sopa de galets , nosaltres sempre fem un dinar a casa per fer festa o un sopar i si et dic que els embotits de Nadal en són l´estrella convidada creu-me , però hi ha un parell de cosetes de les teves que ja tinc apuntades......

    ResponElimina
  9. Manel, molt bona selecció! Pels que seguim com entra la gent als nostres blogs, és interessant com a cada època o diada assenyalada hi ha unes paraules clau que molts internautes busquen. :)
    Petons!

    ResponElimina
  10. woow, nen quina llista de gourmanderies... segur que els teus visitants nous, xalaran com uns nans, davant tanta suculència!!

    ResponElimina

Gràcies pel vostre comentari. Qualsevol crítica o suggeriment que em feu procuraré tenir-los en compte